شريف مدكور: "برامج الطبخ هي اللي شهرتني بس ماعنديش خلق أطبخ"

بواسطه روضة إبراهيم الأربعاء , 21 مارس 2018 ,9:36 ص

شريف مدكور: " أنا شخص لهلوب وبحب أغسل المواعين علشان رياضة"


في حوار لهلوبة مع الإعلامي شريف مدكور، المذيع الأشهر للبرامج التي تخص المرأة والأسرة، كان الفضول حول بما إنه لديه فقرة طبخ خاصة وثابتة ورئيسية في معظم البرامج التي قام تقديمها، هل لهذه الدرجة هو على علاقة طيبة بالمطبخ ويستطيع تحضير بعض الوصفات التي يتميز بها، ولكن كانت الإجابة صادمة، وهذا ما سنعرفه في تصريحاته الخاصة.

فقد صرح الإعلامي شريف مدكور، حول علاقته بالمطبخ، قائلًا: "أنا ما بعرفش أطبخ وما بحبش المطبخ وماعنديش خلق أعمل أي أكلة رغم أني عندي فقرة طبخ ثابتة ورئيسية وبرامج الطبخ هي اللي شهرتني أصلا".

وأكمل "مدكور" الحديث، حول حديثه عن المطبخ، قائلًا: "أنا بعرف أسخن وأقدم طبق شكله يفتح النفس ومتزوق"، وصرح أن والدته لا تعرف الطبخ نهائيًا وأن هناك في منزله من يقوم بالطبخ غيرها.

وأوضح أنه شخص منظم للغاية ويحب النظافة ولا يمكن أن يرى المطبخ بشكل عشوائي: "أنا لو دخلت المطبخ لازم كل حاجة تبقى نضيفة، وهقعد وقت كبير أوي علشان كل ما أوسخ حاجة لازم أغسلها".

وحكى عن قصة بينه وبين أصدقائه، تثبت أنه شخص يحب النظافة جدًا، قائلًا: "أنا بحب أخلي بالي من حاجتي ولما صحابي بيجوا البيت عندي بنبه عليهم يخلوا بالهم، وواحد من صحابي قالي مرة هو البوتجاز ده لسه جايبينه فقولتله ده بقاله 3 سنين قالي ده مافيهوش تجريحة فقولتله علشان كل يوم لما بنخلص طبيخ بيتغسل".

وفي حديثنا حول رأيه من خلال ما لاحظه بعد خبرة تقديم فقرات الطبخ في برنامجه، هل المصريين يفضلون الأكل البيتي أم الجاهز، كانت إجابته: "الجاهز"، وأضاف قائلًا: "وده اللي خلانا بقينا رقم 5 على مستوى العالم في السمنة والبدانة".

وصرح "مدكور" أن المصرين يفضلون المطبخ الإيطالي وعلى رأسهم المكرونة بالبشاميل، وأوضح أن هذه هي أكثر أكلة لا يفضل تناولها، وأكمل: "والمصريين بيحبوا كمان الأكل التركي زي المحشي، وبعده الأكل الشامي، وفي مطابخ تانية كتير المصريين مايعرفوهاش".

وأكد "مدكور"، أن أكثر أكلة غربية يفضلها، هي "السوشي"، موضحًا: "طول عمري بحب أي حاجة طالعة من البحر وما حبش السمك يتحط عليه بهارات، يادوب السمك يتنضف ويتشوح، علشان كده السوشي بالنسبة لي لازم يكون ني تمامًا".

أما بخصوص غسل "المواعين"، صرح شريف، قائلًا: "بغسل مواعين طبعًا، وممكن أنضف المطبخ وأخليه فلة، والراجل المفروض يعمل كل حاجة وأنا بعرف أعمل كل حاجة ومش مكسوف"، وأكمل حديثه بأنه يرى أن تنظيف المطبخ رياضة.

وفي النهاية، أعترف شريف مدكور، قائلًا: "أنا شخص لهلوب وسريع".

 

موضوعات متعلقة:

 

شريف مدكور: "الهدوم بتحبني لما بلبسها والموضة العالمية لا تناسبني"

شريف مدكور: "أنا شايف أني شخص لهلوب والرجالة اللي ما بتساعدش في شغل البيت فرافير"

شريف مدكور: "الست اللي بتهمل في جمالها علشان بيتها بترتكب مصيبة في حق نفسها"

شريف مدكور: طريقة تربية الأمهات للأبناء الذكور سببًا رئيسيًا لكثرة حالات الطلاق

شريف مدكور يتحدث عن أخطاء التربية و يروي قصة فتاة انتقمت من أهلها بطريقة صادمة 


قولى رأيك

تابعنا علي فيسبوك