زيوت طبيعية لسيقان رطبة ولامعة

بواسطه سهام مسلم الثلاثاء , 7 نوفمبر 2017 ,10:24 ص

زيوت طبيعية لسيقان رطبة ولامعة


طرق ازالة الشعر المختلفة غالبًا بتأذي جلد الساقين خاصة الشفرة لانها بتسبب جروح، ومعظم البنات بتفضل انها تلبس البناطيل او الفساتين الطويلة لاخفاء عيوب الساقين، انهاردة اكتشفي مع لهلوبة اهم الزيوت الطبيعية اللي بترطب الساقين وتمنحهما مظهر لامع وجذاب.

ـ زيت جوز الهند:
هو العلاج النهائي للحصول على سيقان لامعة، لأنه يحتوي على العديد من المركبات المغذية للبشرة من الداخل وتجعلها تتألق من الخارج.
يوميًا دلكي ساقيك بزيت جوز الهند واتركيه لتاني يوم، الوصفة دي تساعدك على الحصول على لمعان ونضارة سيقان المشاهير.

ـ زيت الزيتون:
ممتاز للبشرة ويجب ان يدرج في روتين العناية بالجسم، ويستخدم زيت الزيتون لجميع الاعمار، ضعي زيت الزيتون على ساقيك قل يوم قبل الاستحمام للحصول على نتائج واضحة.

ـ  زيت الخردل:
يحتوي على عوامل مضادة للبكتيريا تساعد على مكافحة السموم الموجودة على جلد الساقين، ضيفي ½ ملعقة صغيرة من زيت الخردل على المرطب اليومي اللي بتستخدميه واستمتعي بلمعان طبيعي رائع.

ـ زيت فيتامين "هـ":
يستخدم للحصول على جلد مشرق ونضر، وهو علاج طبيعي ممتاز لتغذية الجلد من الداخل إلى الخارج، كل اللي عليكي انك تعصري كبسولات فيتامين "هـ" وتمرري الزيت على ساقيك مرة كل اسبوع، استخدمي الطريقة دي على الأقل 4 مرات للحصول على سيقان مذهلة.

ـ زيت الجوجوبا:
من الزيوت اللي بتعزز صحة الجلد وتمنحه لمعان وتوهج سريع،  ويترك السق لينة ونضرة، ضيفي قطرات منه للكريم المرطب ودلكي به الساقين واتركيه لمدة 20 دقيقة وبعدين شطفيه بميه فاترة.



قولى رأيك

تابعنا علي فيسبوك