نصايح بسيطة لمؤخرة جذابة

بواسطه علياء المحمدى الثلاثاء , 22 أغسطس 2017 ,11:51 ص

نصايح بسيطة لمؤخرة جذابة


المؤخرة اللي واخدة شكل مستدير بتبقى جذابة اكتر وفي بنات بتروح تعمل عمليات حقن وتجميل علشان يوصلوا ليها، لكن لو عايزة تتجنبي التعب وتوصلي للهدف نفسه ويبقى شكل مؤخرتك رياضي وجذاب قدامك شوية خطوات هتقولك عليهم لهلوبة بيعتموا على بعض التمرينات الرياشية وبعض الأكلات المعينة اللي بتساعد على تشكيل الدهون في المنطقة دي.

البروتين:

البروتين مع التمرينات الرياضية بيساعدوا على الحصول على نتايج أسرع وأحسن، والبروتينات اللي بينصح بيها هي السمك والبيض والفراخ والجبن واللحوم الحمرا بدون دهون والبقوليات،المهم يكوناو مطبوخين بطريقة صحية.


-  
الكربوهيدرات:

لو بدلنا النشويات اللي بتدخل جسمنا ببدايلها الصحية من دقيق حبوب كاملة ورز بني وبطاطا حلوة وشوفان النتايج هتبقى أحسن وأسرع.


-  
الدهون:

اهتمي بالمكسرات لأن الدهون اللي فيها صحية وبتساعد على تشكيلها بصورة صحية في الجسم مش بطريقة متراكمة، وبتساعد على التخسيس كمان اهتمي  بزيت الزيتون في أكلك.


-  
الخضار:

ركزي على الخضار الغني بمضادات الأكسدة زي البروكلي والسبانخ وأي خضار ورقي أو عادي لونه أخضر غامق، كلي منه كميات زي ما تحبي.


التمرينات:

الأكل الصحي والمفيد للجسم من غير رياضة تساعدك على تشكيل العضلة مش هيجيب نتيجة، اهتمي بالتمارين المخصوصة لعضلات المؤخرة زي الدفع اللي بنفتح فيها الرجلين وننزل نتني ركبتنا ونحمل على مشط الرجل الخلفية والقدم كله للرجل الامامية التمرين ده بيشد عضلات الأرداف.

التمرين التاني هو كوبري الأرداف اللي بننام فيه على ضهرنا ونتني الركبتين ونرفع قد ما نقدر جسمنا عن الأرض. 



قولى رأيك

تابعنا علي فيسبوك